Keadaan Memilukan Di Klinik Pergigian Seri Kembangan — Warganegara Yang Sedih

Seorang rakyat Malaysia yang datang ke Klinik Pergigian Seri Kembangan di Selangor berkata beliau berasa sedih melihat keadaan staf bekerja di bawah panas terik kerana sistem elektrik sedang dibaiki dan mungkin akan berterusan hingga hampir akhir tahun.

Saya menulis kepada pihak CodeBlue kerana saya sebenarnya datang untuk rawatan ke klinik pergigian kerajaan terdekat saya, iaitu Klinik Pergigian Seri Kembangan.

Saya harus mengakui saya benar-benar memahami mengapa ramai pekerja kesihatan telah berhenti baru-baru ini. Saya selalu mendengar mengenai bidang perubatan, tetapi melihat kemudahan pergigian yang ada di sini adalah lebih sedih.

Staf dan doktor sangat baik dengan saya dan saya bertanya kepada mereka mengapa mereka berada di bawah panas terik dalam persekitaran yang tidak terbaik di musim panas ini.

Mereka berkata bahawa kerja-kerja membaiki sistem elektrik semula sedang berlangsung buat masa ini dan ini mungkin akan berterusan hingga hampir akhir tahun.

Saya berasa sedih melihat bagaimana mereka bekerja dengan tekun di bawah cuaca panas. Beberapa di antaranya terlihat sedang makan tengah hari selepas siap pesakit dan melakukan kerja mereka di situ kerana mereka tidak mempunyai tempat lain untuk pergi.

Saya tidak dapat membayangkan bekerja dengan cara itu sendiri dalam cuaca ini. Untuk semua kerja yang mereka lakukan untuk kita, tidakkah mereka layak mendapat yang lebih baik?

Ini adalah klinik di bawa tempat teduh kecil yang sebelumnya merupakan warung makan dan lebih dari 10 orang staf duduk di sana untuk mendaftar pesakit, menjalankan tugas, memeriksa tekanan darah.

Tempat kerja staf Klinik Pergigian Seri Kembangan di negeri Selangor. Kredit foto: rahsia.

Mereka bekerja di luar bangunan klinik di dalam apa yang sepatutnya warung. Kipas warung ada, tapi ini adalah di bawah atap zink. Terdapat benda macam cooler, tapi tak sejuk pun rasanya. 

Lebih dari 10 orang staf berada di sana, kawasan yang kecil. Ia memang nampak sempit; wayar juga banyak di atas meja sebab sempit sangat. Saya memang rasa ini adalah tempat yang tidak mematuhi keselamatan pekerja. 

Pesakit dirawat di dalam trailer pula. Pendaftaran, doktor yang periksa darah tinggi, dan semua staf yang lain buat kerja kertas di bawah warung tersebut dari bulan April.

Ia sangat menyedihkan dan saya merasa kasihan pada mereka.

Saya harap perkara ini akan diambil tindakan kerana saya dapati agak menyedihkan bahawa hanya fakulti pergigian klinik ini yang dibiarkan dalam keadaan sedih, sedangkan farmasi masih beroperasi dan kakitangan perubatan juga mempunyai tempat yang selamat untuk bekerja dan berehat di dalam bangunan mereka.

Saya menulis kepada CodeBlue supaya anda boleh mengkaji perkara ini kerana saya rasa mereka mungkin tidak dapat melakukan apa-apa tentangnya sendiri.

Jika anda boleh datang untuk melihat sendiri dan memberitahu pihak yang berkaitan, ini adalah perlakuan yang sangat tidak adil kepada pekerja kesihatan ini.

Datanglah dan lihat pada satu pagi (jam 8 pagi lebih, Isnin sampai Jumaat) untuk melihat keadaan mereka yang menyedihkan itu.

Terdapat gelombang panas, tetapi kita membuat pekerja kesihatan kita bekerja seperti ini.

Saya bertanya mengapa mereka memilih untuk bekerja seperti ini – mereka mengatakan tiada pilihan kerana tidak ada bajet untuk tempat yang lebih baik. Tolong bantu mereka agar suara mereka didengari.

Penulis adalah seorang rakyat Malaysia yang menetap di negeri Selangor. Identiti beliau dirahsiakan kerana beliau adalah seorang pesakit.

  • Ini adalah pendapat peribadi penulis atau terbitan dan tidak semestinya mewakili pendapat CodeBlue. 

You may also like