Selepas Kematian Di AS, KKM Kaji Haramkan Vape

Jawatankuasa akan dipengerusikan oleh timbalan menteri kesihatan.

KUALA LUMPUR, 26 Nov – Satu kajian perlu dilakukan di Malaysia untuk mengkaji semula penguatkuasaan larangan menjual rokok elektronik dan vape sepenuhnya, Timbalan Menteri kesihatan Dr Lee Boon Chye bercadang di Parlimen.

Dr Lee menjawab soalan Akmal Nasrullah Mohd Nasir, Ahli Parlimen Johor Baru, yang bertanya mengenai cadangan penguatkuasaan terhadap penggunaan rokok elektronik atau “vape”, khususnya dalam kalangan pengguna bawah umur 18 tahun.

“Menyedari terdapat kajian-kajian terkini yang telah menunjukkan kesan sampingan terhadap penggunaan rokok elektronik dan vape termasuk beberapa kematian yang telah dicatatkan di negara Amerika Syarikat satu kajian terperinci perlu dibuat untuk mengkaji semula keperluan menguatkuasakan larangan penjualan rokok elektronik dan vape secara menyeluruh,” kata Dr Lee.

US Centers for Disease Control and Prevention (CDC) telah mencatatkan sejumlah 2,290 kes komplikasi paru-paru yang dikaitkan dengan e-rokok sehingga Nov 22.

Nombor terbaru ialah peningkatan sebanyak 118 kes dari minggu sebelumnya. 47 kematian telah disahkan di 25 negeri dan Daerah Columbia; manakala kecederaan yang teruk telah dilaporkan di 49 negeri, District of Columbia, Puerto Rico dan Kepulauan Virgin Amerika Syarikat.

“Satu Jawatankuasa Kerja Pakar telah ditubuhkan yang dipengerusikan oleh Timbalan Menteri Kesihatan akan mengkaji semula bentuk kawalan yang akan diambil,” tambah Dr Lee.

Beliau juga bercakap mengenai Akta yang digubal untuk pengawalan penggunaan vape.

“Bagi rokok elektronik atau vape yang menggunakan cecair tanpa nikotin akan dikawal di bawah Akta Baru yang telah digubal di bawah pihak Kementerian Kesihatan Malaysia bersama-sama Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal-Ehwal Pengguna yang kini sedang dalam semakan pihak Jabatan Peguam Negara.

“Di bawah Akta Baru ini, penggunaan semua jenis produk merokok seperti rokok konvensional dan rokok elektronik atau vape bagi mereka yang berumur di bawah 18 tahun adalah dilarang sama sekali.”

You may also like