Kenaikan Harga Minuman Ringan Pilihan Terakhir F&N

Cukai gula akan menjejaskan 90 peratus daripada produk F&N.

KUALA LUMPUR, 2 Mei — F&N Bhd berkata pelaksanaan cukai gula akan melibatkan kos tambahan untuk produk yang boleh diformulasikan semula.

Bernama melaporkan bahawa cukai gula yang akan berkuat kuasa pada 1 Julai akan menjejaskan 90 peratus daripada produk F&N.

“Daripada 90 peratus daripada produk F&N, 70 peratus boleh diformulasikan semula tetapi ia akan melibatkan kos tambahan.

“Masih terdapat beberapa varian yang kami sedang mencuba. Kita akan melihat berapa banyak kos yang boleh diserap. Kenaikan harga hanya akan menjadi pilihan terakhir,” F&N ketua pegawai eksekutif Lim Yew Hoe dilaporkan berkata pada taklimat media mengenai keputusan separuh pertama F&N.

Lim berkata F&N akan mengurangkan impak cukai gula dengan menyediakan pek yang lebih kecil, mengurangkan resipi gula, atau meneruskan inovasi dalam produk kesihatan.

Duti eksais 40 sen seliter ke atas minuman bergula akan dikenakan mulai 1 Julai. Cukai ini akan dikenakan ke atas minuman ringan dengan lebih daripada 5 gram gula setiap 100 ml, termasuk minuman karbonat, minuman perisa, dan minuman bukan alkohol, selain daripada jus atau minuman asas sayur dengan lebih daripada 12 gram gula setiap 100 ml.

You may also like