Galen: Murid Tak Divaksin Sebabkan Tutupan Sekolah

Beberapa sekolah di Kajang, Putrajaya dan Gombak terpaksa ditutup antara seminggu dan sebulan pada tahun 2017 dan hujung 2018 akibat beberapa wabak beguk (mumps).

KUALA LUMPUR, 6 Mac — Murid yang tidak diberi vaksin boleh menyebabkan wabak yang akan memaksa ketutupan sekolah, Pusat Galen untuk Dasar Kesihatan dan Sosial beritahu Menteri Pendidikan Maszlee Malik.

Ketua Pengarah Eksekutif Galen Azrul Mohd Khalib berkata beberapa sekolah di Kajang, Putrajaya dan Gombak terpaksa ditutup antara seminggu dan sebulan pada tahun 2017 dan hujung 2018 akibat beberapa wabak beguk (mumps) yang berlaku dalam kalangan pelajar yang tidak mendapat imunisasi.

“Ia menyebabkan kanak-kanak lain berisiko dan membahayakan kesihatan mereka.

“Maszlee seharusnya menghantar mesej jelas bahawa Kementerian Pendidikan terbuka dengan idea memastikan kanak-kanak tidak disuntik vaksin terbela dan mempunyai hak pendidikan. Tetapi pada masa sama, asingkan mereka daripada populasi pelajar yang lain,” Azrul berkata hari ini.

“Kementerian Pendidikan perlu bekerjasama dengan Kementerian Kesihatan dan Kementerian Wanita dan Pembangunan Masyarakat untuk terus bergerak ke hadapan bagi memastikan kadar kanak-kanak mendapat suntikan vaksin meningkat,” beliau bertambah.

Maszlee berkata hari ini bahawa vaksin dan hak kepada pendidikan adalah dua isu yang berbeza, sambil berpendapat bahawa semua anak warganegara perlu diberikan akses pendidikan tanpa diskriminasi.

Kementerian Kesihatan Malaysia kini mengkaji cadangan untuk membuat vaksin kanak-kanak wajib, selepas peningkatan kes penyakit cegahan seperti demam campak (measles) dan difteria.

Menurut Kementerian Kesihatan Malaysia, terdapat peningkatan sebanyak 891.8 peratus dalam kes demam campak sepanjang lima tahun yang lepas dari tahun 2013 hingga tahun 2018. Seorang kanak-kanak berusia dua tahun yang tidak menerima vaksin mati di Johor bulan lepas akibat jangkitan difteria.

You may also like